تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی ...
◘ معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده: دکتر سید حسن میریان حسین آبادی. جستجو : دانشگاه صنعتی شریف تحصیلات تکمیلی ◘ دانشگاه صنعتی شریف > تحصیلات تکمیلی > دانشکده ها > دانشکده مهندسی کامپیوتر. صفحه اصلی | اطلاعات | تماس با ما | برنامه ها | سوالات متداول | English .
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر از طریق گفتوگو با دانشجویان
دروس تخصصی این رشته در تمام گرایشهای این رشته شامل دروس برنامهنویسی کامپیوتر، ساختمان دادهها، طراحی الگوریتم، پایگاه دادهها، سیستمهای عامل، مهندسی نرمافزار، شبکههای کامپیوتری، معماری کامپیوتر، مدارهای منطقی،مدارهای الکترونیک، مدارهای الکتریک، سیگنالها و سیستمها، الکترونیک دیجیتال، طراحی سیستمهای VLSI، آمار و احتمال، نظریه اتومات و زبان ها، تحلیل و طراحی الگوریتمها هستند. در این مطلب سراغ رشته ی مهندسی کامپیوتر رفته ایم و با مهسا اکبری، دانشجوی رشتهی مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف و محمدامین برقعی، فارغ التحصیل رشتهی مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف به گفت و گو پرداخته ایم.
خلاقیت برای حل مسائل، توانایی کار کردن طولانی مدت با کامپیوتر، ناامید نشدن از جواب نگرفتن و ادامه دادن، جستجوگر بودن، به روز بودن، روحیهی کار تیمی، تفکر انتقادی، قدرت تحلیل از جمله روحیات و توانمندیهایی است که برای موفقیت در این رشته لازم است. پاسخ این سوال کاملا بسته به موقعیت شغلی است اما معمولا موقعیتهایی که برای فارغ التحصیلان به وجود میآید شامل برنامه نویسی، طراحی، توسعه و نگهداری زیرساخت ها، طراحی و پیادهسازی الگوریتمها و طراحی، تولید و نگهداری سیستمهای کامیپوتری است. من از قبل دانشگاه به عنوان برنامهنویس فریلنس در حال کار بودم و بیشتر برنامههای وب و موبایلی را توسعه میدادم اما ترم آخر دانشگاه تصمیم گرفتم به سراغ محصول بروم و به عنوان مدیر محصول، تیمهای مختلف را مدیریت کنم.
دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته قابلیتها و تواناییهای زیادی دارند اما به شرط اینکه قبل از ورود به بازار کار، در دانشگاه از مهارتهایی برخوردار شوند که توانایی حل مشکلات در بازار کار را داشته باشند. استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، کمرنگ شدن استفاده از سیستمهای سنتی و میل به استفاده از سیستمهای کامپیوتری، بازار کار بزرگی را برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم کرده است. مهندسی نرمافزار، مهندسی سختافزار (معماری سیستمهای کامپیوتری)، شبکههای کامپیوتری، رایانش امن (امنیت)، مهندسی محاسبات و الگوریتمها و گرایش رباتیک و هوش مصنوعی گرایشهای این رشته هستند.
برنامهای بنویسید که ...
فکر میکنم همه ما بدانیم که کامپیوتر چیست؟ و مهمتر از آن چگونه مورد استفاده قرار میگیرد؟ عظیمترین شرکتهای دنیای امروز ما، شرکتهای ITمثل اپل، آمازون، مایکروسافت و آلفابت(گوگل) هستند که بازه وسیعی از خدمات را ارائه میدهند؛ از تولید دستگاههای الکترونیک تا ایجاد برنامهها و اپهای مختلف برای استفادههای تخصصی یا روزمره و اتصال اجزای مختلف دنیای امروز به وسیله اینترنت، شرکتهای IT نقش مهمی را در زندگی ما ایفا میکنند. مهندسی کامپیوتر به حل مسائل روز در حوزههای مختلف میپردازد؛ از مسائلی که الان پیش پا افتاده به نظر میرسند -مثل ارتباط تصویری با فردی در آن سر دنیا- تا چالشهایی که حتی فکر کردن به آنها باعث سرگیجه میشود -مثل خلق آثار هنری یا افزایش فعالیت مفید و بازدهی انسان- میتوانند ذیل مهندسی کامپیوتر تعریف شوند.
کامپیوتریها افرادی افراطکارند، خیلیهایشان بسیار درسخوان و نمرهدوست هستند که به هیچ بیست و پنج صدمی رحم نمیکنند، عدهای دیگر آدمهایی بسیار صنعتی -و سنتی- هستند که از همان ابتدای کارشناسی -و حتی قبل آن- به کار در شرکتهای بزرگ حوزه کامپیوتر مشغولند و دیگران را نیز به این فعالیت تشویق میکنند. در ترم یک شما در درس مبانی برنامهنویسی با پایههای برنامهنویسی و برنامهسازی آشنا میشوید و این اصول اولیه را همراه با زبان C یا C++ میآموزید و در ترم دوم با اولین درس سنگین کارشناسی، برنامهسازی پیشرفته آشنا میشوید که برنامهنویسی اصولی و درست را به زبان برنامهنویسی Javaآموزش میدهد.
در درسی مثل معماری کامپیوتر میآموزید که دقیقا چه اتفاقی درون یک کامپیوتر رخ میدهد و رایانه شما چگونه درخواستهای شما را دریافت و پردازش میکند تا بتواند به یک خروجی مناسب برسد و در درس کامپایلر یاد میگیرید که چگونه این درخواستها به زبانی قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل میشوند. در دانشکده کامپیوتر این معضل جدیتر است؛ اکثر دانشجویان رتبههای زیر ۱۵۰ کنکور هستند یا المپیادیهایی هستند که بخش قابل توجهی از مطالب این رشته را در دوران المپیاد مطالعه کردهاند و این امر ناخودآگاه تبدیل به رقابتی نه چندان جذاب -و نه چندان سازنده- در سالهای اخیر شده است.
- ۰۰/۱۱/۰۲